Rytinis organizmo „kuras“: vietoje kavos – vanduo?

Daugelis mėgstame rytą pradėti puodeliu kavos. O kaip kitaip, kai vos pramerkus akis supranti, kaip sunku atsibusti… Tačiau vis daugėja raginimų šio gėrimo atsisakyti, ar bent sumažinti vartojimo kiekius. Kodėl to reikia? Kaip atsisakyti? Galų gale, kuo pakeisti kavą, kad pavyktų dieną pradėti žvaliai? Patarimais dalinasi mitybos specialistė, puslapio www.sulieknek.lt autorė VAIDA KURPIENĖ.

Rytas. Suskamba žadintuvas ir galvon šauna pirma mintis – noriu kavos. Daugeliui diena prasideda nuo virdulio, poros šaukštelių kavos ir, neretai, šiek tiek cukraus – juk nieko blogo. O po to ne tik neva atsibusti lengviau, bet ir džiugina malonus kavos aromatas namuose.

Kiek iš mūsų savo dieną pradedame būtent šitaip? Tikrai ne vienas. Vis tik mitybos specialistai primena – kava tikrai nėra nekaltas tonizuojantis gėrimas. Todėl dažnai pasirodo ir rekomendacijos jos atsisakyti.

Žurnalo „60+“ pašnekovė, mitybos specialistė, Vaida Kurpienė sutiko papasakoti, kaip galima sveikai tonizuoti savo organizmą, kai nubusti, rodos, neįmanoma.

„Natūralu, kad žmogui reikalingas papildomas „kuras“. Apsiniaukęs oras, vėsuma: sezoniškumas mus veikia. Kava gali trumpam laikui patonizuoti. Tačiau jos perdozavus, gėrimas ima slopinti. Be to dirgina nervų sistemą ir ima spausti galvą, sutrinka širdies ritmas. Rekomenduočiau kavą riboti iki 2 puodelių per dieną – to tikrai turėtų pakakti.

Dauguma mūsų naudojame užpiltinę kavą – užpilame verdančiu vandeniu ir gurkšnojame ilgą laiką. Tačiau kofeinas yra beskonė, vandenyje tirpi medžiaga. Tad kuo daugiau vandens, kuo ilgesnis maltos kavos sąlytis su vandeniu, tuo daugiau kofeino išsiskiria į kavą ir mes jį išgeriame. Nuo tokios kavos savijauta tik prastėja. Geriau būtų, jei kavą perpiltumėme į kitą puodelį“, – paaiškino pašnekovė.

Kaip teigia V. Kurpienė, daugelis klaidingai mano, jog espreso kava stipri. Bet toks įspūdis susidaro dėl mažame kiekyje vandens išsiskyrusio eterinių aliejų kiekio. Tonizuojančios medžiagos – kofeino – tokioje kavoje nėra daug.

Apie mitybą žmones konsultuojanti moteris vietoje kavos siūlo rinktis arbatą, kuri taip pat tonizuoja organizmą. Tačiau atsarga ir dozavimas taip pat būtini, mat kofeino perdozuoti galima ir su arbatžolėmis. Norint to išvengti, arbatžoles reikia nukošti. O kiek puodelių per dieną galime sau leisti išgerti, kad nepakenktume? Vienareikšmiško atsakymo Vaida Kurpienė teigia negalinti pateikti.

„Negalima žiūrėti vieno atskiro atvejo. Būtina atsižvelgti į keletą subjektyvių dalykų: puodelio dydį, į puodelį beriamų arbatžolių kiekį – vieni deda vos žiupsnelį, kitiems norisi viso šaukštelio. Galiausiai svarbu, kaip ilgai laikysite užplikytas arbatžoles. Poveikis kiekvienu atveju bus skirtingas.

Ryte rekomenduoju pradėti nuo stiklinės vos vos šilto vandens – kūno temperatūros vandenį organizmas lengviau pasisavina. Tai svarbu, nes per naktį prarandame dalį skysčių ir juos reikia atstatyti. Kasryt gerdami, po kelių dienų pastebėsime, kad kavos jau nebereikia. Stebėkite savo poreikius ryte. Gal jausite, kad norite savo eilinio rytinio kavos puodelio, tačiau iš tiesų tai tėra troškulys. O kava troškulio nemalšina, tad kaip tik geriau būtų atsigerti vandens. Galiausiai per porą dienų pasijusime energingesni“, – kalbėjo portalo www.sulieknek.lt autorė.

Žinoma, arbata arbatai nelygu. Tad kokia geriausiai tonizuoja organizmą, kad pavyktų žvaliai pradėti dieną? V. Kurpienė atskleidžia pati žiemą vartojanti prieskonių arbatas. Anot jos, intensyvūs prieskoniai (imbieras, čili, kardamonas ir kiti) turi puikų tonizuojantį poveikį.

„Gėrimą galime pasiruošti ir patys, reikia tik žinoti receptus. O jų nemažai galima rasti internete. Arba patogu prekybos centruose rinktis jau paruoštus mišinius. Tik būtina atkreipti dėmesį, jog prieskoniai, kaip ir visi kiti maisto produktai, turi tinkamumo vartoti terminą. Laikui bėgant, jie praranda skonį, poveikį ir sveikatinimo savybes. Tą žmonės dažnai pamiršta. Jei prieskonių skonis, liaudiškai tariant, nudūkęs, reiškia, kad ir kitos savybės bus sumenkusios. Taip pat aš siūlau pačiam darant mišinius rinktis brangesnius prieskonius. Iš mažesnio kiekio gausite intensyvesnius skonius ir bus didesnė nauda“, – patarimais dalinosi specialistė.

Vis dėlto, pašnekovė tikina, kad trūkstant žvalumo, būtina pagalvoti ir apie to priežastis. Mat jas panaikinus, papildomo tonizavimo gal apskritai nebereiktų. Tad kodėl ryte jaučiamės lyg niekaip negalintys prabusti?

„Reikia pagalvoti, kada einame miegoti. Pavakary apsunkstame, nes dažnai vėlai vakare žiūrime filmus ar naršome internete, ir „netikėtai“ ateina naktis. Tada ir norisi save tonizuoti. O tą daryti norisi ne morkomis, agurkais ar prieskoninėmis arbatomis – dažniau pageidaujame saldumynų, miltinių patiekalų ir, žinoma, daug daug kavos. Toks tonizavimas veikia vos pusvalandį ar valandą ir priveda prie uždegiminių procesų, ligų, ilgainiui – prie lėtinių ligų. Dažnai pirmoje dienos pusėje žmonės vartoja per mažai sudėtingų angliavandenių, pavyzdžiui, grūdų. Bet tai duotų energijos ir gera savijauta išliktų ilgai. Tik nereikia painioti užpilamų košių, į kurias dažnai dedame džiovintus vaisius, su daugybe cukrų. Tai yra desertas. Be to, būtinai reikia dienos šviesos. Tad net jei yra apsiniaukę, išeikime į lauką, pasivaikščiokime bent 10 minučių – gausime deguonies, pagerės kraujotaka ir būsime žvalesni“, – siūlė neužsidaryti tarp keturių sienų savo ir klientų mityba besirūpinanti Vaida Kurpienė.

Kalbinta moteris atskleidė pati nevengianti saldumynų ir jų tikrai iš savo raciono nepašalino visiškai. Tačiau vartojant iš kokybiškų produktų pagamintus desertus nedideliais kiekiais nieko blogo nenutiktų.

„Aš pati saldumynus valgau kasdien, bet labai mažais kiekiais. Dažnas ir didžiulis saldumynų troškimas yra vieno iš dviejų dalykų simptomas – miegama nepakankamai arba nekokybiškai, nesubalansuota mityba. Arba abu dalykai kartu. Kas gerai miega ir tinkamai maitinasi, natūraliai mažiau nori miltinių patiekalų ir saldumynų. Mitybos klausimai konsultavau ne vieną žmogų ir daugelis jų baiminosi, jog beprotiškai norės saldumynų. Bet galiausiai jie patys nustebę pasakojo ramiai praeinantys pro bandelių parduotuvę.

Jei rinksimės nekokybišką desertą ir valgysime jį šimtais gramų, tai sveikatos nepridės. Aš asmeniškai, ieškau desertuose ko nors naudinga, ar tiesiog, kad nebūtų įvairių maisto priedų bei hidrintų riebalų. Visiems linkiu būti išrankiais, renkantis desertus. Venkite augalinių hidrintų ar pusiau hidrintų riebalų, o be jų rasti gardumynų parduotuvėje yra sunku. Geriau jau sviestiniai sausainiai, kuriuose tik natūralus sviestas. Dažnai kaina nurodo deserto sudėties kokybę, nes kokybiški produktai yra brangesni. Tačiau galite išsikepti jų ir namuose.

Valgant desertą yra svarbus pasimėgavimas. Venkite valgyti prie kompiuterio ar su knyga rankose, nes tokiu metu bet kokį maistą tiesiog praryjame, nejausdami skonio. Valgykime ribotą kiekį, pasimėgaukime kiekvienu kąsneliu ir galiausiai atskirsime, ar čia geras dalykas, ar nelabai“, – apie deserto pasirinkimą plačiau paaiškino sveikos mitybos specialistė.

Pokalbio metu Vaida Kurpienė patikino, kad dirbantieji turėtų valgyti pietus. Nors dažnas teisinasi, jog pavalgęs apsunksta ir nebegali produktyviai dirbti, tačiau tokią savijautą lemia ne kas kitas, kaip netinkamas maistas. Perkepti, vytinti, daug riebalų turintys patiekalai – tiesiausias kelias link sofos. Bet nieko nevalgant krenta gliukozės kiekis ir susikaupti sunkiau, darbą atliekame lėčiau, nors gali atrodyti, kad sunkiai dirbame. V. Kurpienės teigimu, šiek tiek daržovių, mėsos ar žuvies pietums – puikus pasirinkimas. Tokie maisto produktai mažiau apkraus organizmą, tačiau jausimės sotūs ir energingi.

Morta MIKUTYTĖ
Vaidos Kurpienės asmeninio albumo nuotr.