Bananas – išminčiaus vaisius ir senatvės priešas

Kad taptume gyvybingi, energingi ir linksmi, kasdien valgykime bananus. Šis, jau įprastu kasdieniu užkandžiu tapęs vaisius, suteikia nepaprastai daug vertingų medžiagų, ne tik stiprinančių organizmą iš vidaus, bet ir padedančių besirūpinantiems išorės išvaizda, kad ji kuo ilgiau išliktų jaunatviška.

Svarbiausios mūsų organizmui bananuose esančios medžiagos yra vitaminai A, B1, B2, B6, B12, C, D, E, magnis, kalis, kalcis, fosforas, geležis, jodas, fluoras, angliavandeniai – sacharozė, fruktozė, gliukozė. Riebalų bananuose yra tiek, kiek jų reikia žmogaus kūnui. Tai vertingas vaisius žmonėms, kurių cholesterolio kiekis yra padidėjęs. O štai sudėtyje esantis gausus kiekis vitamino B6 bei amino rūgštis triptofanas, kuris virsta serotoninu, gerina nuotaiką, teigiamai veikia stengiantis įveikti depresiją ar priešmenstruacinius simptomus. Vitaminas C saugo nuo infekcijų, kovoja su senėjimu, laisvaisiais radikalais. Bananuose esančios naudingosios medžiagos aprūpina nervų sistemą būtina energija, mažina kraujospūdį, ramina padažnėjusį širdies plakimą, stiprina širdies raumenis ir atstato kalio balansą organizme. Du bananai suteikia pakankamai energijos 90 minučių trukmės intensyviai mankštai. O štai antioksidantas vitaminas E lėtina senėjimo procesus!

Bananai skatina virškinimą bei pasižymi rūgštingumą mažinančiu poveikiu, todėl rekomenduojami sergantiems skrandžio opalige. Jeigu vargina vidurių užkietėjimas, tai bananuose gausu skaidulinių medžiagų, kurios padeda jo išvengti. Iš keptų bananų sutrinta košelė palengvina atsikosėjimą. Šie vaisiai nesukelia alerginių reakcijų vaikams. Bananuose yra daug geležies, kuri reikalinga hemoglobino gamybai, todėl jie naudingi sergant anemija. Bananai rekomenduojami sergantiems sunkiomis inkstų ligomis, nes juose mažai azotinių medžiagų. Be to, jie slopina rytinį nėščiųjų pykinimą.

Bananuose randamas didelis kiekis kalio, kuris būtinas normaliam visų organų darbui (1 banane – iki 370 mg kalio, t. y. iki 9% dienos normos). Kalis būtinas ne tik širdžiai, – dėl jo trūkumo kenčia kraujagyslės, raumenys, galvos smegenys, kepenys, inkstai, taip pat dantys ir kaulai. Kalis taip pat normalizuoja kraujo spaudimą, mažina tikimybę susirgti inkstų ligomis, saugo nuo insulto ir infarkto, aterosklerozės.

Tačiau didesnio bananų kiekio reikėtų vengti sergantiems cukralige, nes sacharozė didina cukraus kiekį kraujyje. Dėl sudėtyje esančio tiramino (medžiagos, kuri jautrių jai žmonių kraujagysles sutraukia arba išplečia) bananų turėtų vengti sergantieji migrena. Kartais bananai gali skatinti pilvo pūtimą, tad reikėtų jų neužgerti kava ar nevalgyti iškart po sotaus maisto. Turintieji antsvorio, ketinantys numesti svorio taip pat turėtų mažiau valgyti bananų, nes jie yra ypač maistingi. Beje, džiovinti bananai – net penkis kartus kaloringesni.

Bananus reikėtų laikyti kambario temperatūroje, nes šaldytuve laikomi bananai tampa nebeskanūs, netenka aromato ir naudingųjų medžiagų. Valgykite tik sunokusius bananus, t. y. kai jo žievė yra ryškiai geltona ar su mažomis rudomis dėmelėmis. Mokslininkai patvirtino, kad toks prinokęs bananas, sudėtyje turintis auglio nekrozės faktoriaus (TNF), net aštuonis kartus efektyviau stiprina imunitetą ir netgi kovoja su vėžiu. O štai žali bananai yra sunkiau virškinami, būna ne tokie saldūs. Kai ant banano žievės atsiranda didelės rudos dėmės, vadinasi, jog jis neteko kai kurių naudingų savybių. Ne itin skanūs bananai briaunota žieve.

Patarimas: kad bananai pernelyg greitai nepernoktų, išskirstykite juos po vieną, nelaikykite kekėje. O neprinokusius bananus laikykite kartu su obuoliais ar pomidorais – jie pagreitina nokimo procesą.

Keletas įdomybių apie bananus:

• Bananai prieš 3500 metų atsirado pietryčių Azijos kraštuose. Lotyniškai bananas vadinamas Musa paradisiaca, o lietuvių kalba tai reiškia „išminčiaus vaisių“.

•Bananai auga ne ant medžio, o 10-15 m aukščio daugiametės žolės, kuri geba subrandinti net iki 400 vaisių. Beje, bananas yra ne vaisius, o – uoga.

• Šio augalo lapai naudojami gyvulių maistui, stogų dengimui, popieriaus gamybai. Lotynų Amerikoje bananų lapai naudojami skėčiams gaminti. Filipinuose bananų pluoštas naudojamas įvairių produktų gamybai: nuo servetėlių iki drabužių.

Įkandus vabzdžiams, pažeistą vietą galima patepti vidine banano žievės puse – tai padeda sumažinti niežulį ir tinimą. Galvos skausmą taip pat malšina kaktos įtrynimas banano žieve. Teigiama, jog vidine banano žievės puse kas vakarą trinami dantys ilgainiui gali tapti baltesni.

• Bananų minkštimas naudojamas odos minkštinimui, drėkinimui, glotninimui. Štai norėdami puoselėti brandžią odą, banano košelę maišykite su kiaušinio tryniu, grietinėle ir medumi. O jei turite riebią odą, bananus derinkite su kiaušinio tryniu ir citrinos sultimis. Sausos odos būklei gerinti naudokite bananus ir augalinį aliejų. Tokias kaukes po 15-20 min. reikia nuplauti. Vidine banano žievės puse patrinta oda ilgainiui tampa stangresnė, gerėja jos atspalvis. Šių vaisių košelė taip pat puoselėja plaukus (ištrynus ja po 15-20 min. išplauti šampūnu).

• Bananai ir jų žievės dėl gausaus kalio ir fosforo kiekio – naudinga trąša rožėms. Kambarinių augalų lapai, valomi vidine žievės puse, ima labiau žvilgėti. Ta pati savybė gali pasitarnauti ir odinės avalynės, galanterijos valymui.

• Bananai skatina seksualumą, teigiamai veikia esant nesunkiems vyro potencijos sutrikimams ar moterų lytiniam šaltumui. Indijoje bananai ne tik vadinami „išmintingų vyrų vaisiumi“, bet ir laikomi moterystės bei vaisingumo simboliu.

• Banano kvapas stimuliuoja tam tikrus smegenų centrus ir veikia kaip apetitą malšinanti priemonė.

• Indijoje bananmedžio žiedai puošia nuotakų plaukus kaip skaistumo simbolis.

Ligita ŠOLIŪNIENĖ