Jau noksta žemuogės!

Vasaros pradžia – tobuliausias metas pradėti rinkti derlių. Juk pradeda žydėti pirmosios gėlės, medžiai, krūmai bei nokti ankstyvieji vaisiai, daržovės ir uogos. Vienos iš jų – žemuogės, kurios savo sudėtimi pranoksta daugelį kitų uogų!

Nauda sveikatai

Ši nuostabi, kiekvienam prieinama uogelė, turi sukaupusi daug mineralinių, žmogaus organizmui būtinų, medžiagų: geležies, vario, mangano, molibdeno, cinko, fluoro, nikelio, kobalto, arseno, jodo, kalio ir kitų. Žmonėms, kurie serga podagra, kepenų ir inkstų ligomis, gydytojai pataria naudoti žemuogių uogas kaip dietinę priemonę ir vaistinį produktą. Be viso to, jos turi angliavandenių (gliukozės, fruktozės), organinių rūgščių (obuolių, citrinos), folinės ir pantoteno rūgšties, vitaminų C, B ir P. Uogose esančios biologiškai aktyvios medžiagos teigiamai veikia raudonųjų kraujo kūnelių gamybą, todėl jas valgyti patartina sergantiems mažakraujyste ir skleroze.

Kaip teisingai rinkti?

Tiems, kurie mėgsta keltis anksti ryte, žemuogių rinkimas bus tikra pramoga, tačiau miegaliams, mėgstantiems snausti iki vėlaus ryto, teks šiek tiek pasistengti ir kilti iš lovos anksčiau nei visada! Žemuoges geriausia rinkti ryte, kai rasa beveik nutirpusi. Būtina paminėti, kad drėgnas oras – tikras žemuogių naikintojas. Nuo lietaus uogos tyžta, sulimpa tarpusavyje ir iš jų jokios naudos. Tačiau saulėtas ir sausas rytas užtikrins sėkmingą uogavimą!

Nepamirškite, kad gamtoje bunda ne tik uogos, bet ir įvairūs vabzdžiai, todėl būkite atsargūs – teisingai pasirinkite aprangą. Skaudūs vamzdžių įgėlimai, ypač erkių, gali greitai sugadinti Jūsų uogavimą… Būtų pravartu pasirūpinti ir apsauga nuo saulės: kepure, kremu arba lietpalčiu, jei vis dėlto netikėtai, kažkur miško vidury Jus užkluptų lietus!

Svarstote, į ką rinkti uogas? Šiuo atveju idealiausias pasirinkimas – pintas ir servetėlėmis išklotas krepšys. Taip ilgiau išlaikysite gražias ir sveikas uogas. Žinoma, galite rinktis ir bet kokią kitą tarą, pavyzdžiui, plastikinį kibirėlį, stiklainį ir pan., tačiau svarbiausia, kad uogos kvėpuotų – taip ilgiau išsilaikys šviežios.

Svarbu paminėti, kad žemuoges rinktumėte su vaiskočiais. Taip uogas išlaikysite kur kas ilgiau gražiame stovyje – nesusitrynusias ir nesutežusias. Juk visiems norisi pasigirti uogų gražumu!

Kaip uogas paruošti žiemai?

Šaldymas

Turbūt tai – pigiausias ir patogiausias būdas, jei norite išlaikyti uogas šviežias ir gražias iki pat žiemos. O būdų, kaip tai padaryti – šimtai. Pirmiausia, rinkitės šviežias ir gerai prinokusias (bet tikrai ne pernokusias) uogas. Dabar jau pasitelkite fantaziją: maišeliai, indeliai ar bet kokia kita tara, tinkanti šaldymui, tiks ir Jūsų surinktoms žemuogėms. Prieš dedant į maišelius, nepamirškite nuplauti ir nusausinti uogas.

Žinoma, vieni renkasi šaldyti kartu su cukrumi, tačiau yra ir sveikesnė alternatyva – medus. Prieš šaldant, apliekite uogas medumi ir dėkite į šaldymo kamerą, o, atėjus žiemai, pirštus apsilaižysite nuo uogų saldumo!

Nebijokite eksperimentuoti – žemuoges galite šaldyti kartu su kitomis uogomis: avietėmis, mėlynėmis, braškėmis ir pan. Uogas galite maišyti ne tik šaldant, bet ir verdant uogienes. Viskas priklauso nuo Jūsų fantazijos!

Džiovinimas

Ar žinojote, kad naudingos savybės uogose išsilaiko šaldant arba džiovinant? Tad, jei nesinori šaldytų uogų – džiovinkite!

Džiovinimui labiau tinka ką tik sunokusios, tvirtesnės ir tikrai nepernokusios žemuogės. Pirmiausia, nuo uogų nurinkite ir pašalinkite visus lapelius, o tada gerai nuplaukite. Paimkite sausų servetėlių, paklokite jas saulėtose vietose ir lygiu sluoksniu išdėliokite žemuoges. Taip uogas palikite kelioms dienoms, retkarčiais pavartykite, kad jos neprarastų savo formos.

Kitas žingsnis – orkaitė. Įkaitinkite orkaitę ne daugiau kaip iki 60 °C temperatūros ir pašaukite uogas. Nuolat stebėkite, orkaitės dureles galite palikti atidarytas. Jei uogos mažės ir trauksis, sumažinkite temperatūrą. Svarbu, kad jose išliktų šiek tiek vandens (apie 15 – 20 proc.), tada galėsite uogomis mėgautis įvairiuose kompotuose, sultyse, arbatose, košėse, salotose ir pan.

Šie du būdai leidžia išsaugoti daugiausia vertingų žemuogių savybių, kurios stiprins organizmą net ir žiemos metu. Žinoma, galite rinktis ir uogienių virimą, tačiau juk tai užima daug daugiau laiko nei džiovinimas arba šaldymas… Viskas priklauso nuo Jūsų fantazijos, sėkmės!

Eva URBONAVIČIŪTĖ

Ar šis straipsnis buvo naudingas?
Išreikškite savo nuomonę ir taip padėkite mums tobulėti!
Patiko
Nepatiko