Malonny: Marijampolė – London – New York

Simpoziumo Malonny idėja gimė 2011 metų vasarą Jamaikoje, kada Ray Bartkus, Algirdas Kumža ir kiti menininkai nutarė suvienyti įvairių šalių kūrėjų polėkį bendriems darbams bei kasmet susitikti laisvos minties ir fantazijos simpoziumuose, kuriuose atsiskleistų įvairūs menai, visų pirma, dailė, architektūra ir muzika. 2014 metais prasidėjęs Malonny simpoziumas sukėlė didžiulį susidomėjimą Lietuvoje ir net pasaulyje. Žmones sužavėjo idėjos originalumas ir drąsa. Šiame projekte kartu su mūsų šalies kūrėjais dirba Jungtinių Amerikos Valstijų ir Didžiosios Britanijos architektai, dizaineriai, dailininkai. Simpoziumas atneša į Marijampolę naujausias pasaulinio meno idėjas ir įtraukia šį nedidelį Lietuvos miestą į tarptautinį kontekstą. Simpoziumo metu sukurti kūriniai bei surengti forumai liudija, kad Marijampolė yra novatoriškas, nebijantis naujovių ir iššūkių miestas.

Simpoziumo kuratorius ir prezidentas yra garsus lietuvis, kuriantis Niujorke – Ray Bartkus. Ray Bartkus per 25-ius savo karjeros metus kūrė iliustracijas didžiausiems JAV leidiniams – „The New York Times“, „The Wall Street Journal“, „Billboard“, „Time“, „Newsweek“, „Harper’s“ ir daugeliui kitų. Pastaruoju metu dailininkas savo kūrinius rodė asmeninėse ir grupinėse parodose Niujorke, Vilniuje, Vroclave, Vienoje, Ženevoje, Londone. Be to, šis žmogus yra sukūręs 50 litų lietuvišką banknotą.

Tekantis gyvenimas

malonny

Tekantis gyvenimas. Nuotr. autorius I. Šalaševičius

Dailininko Ray Bartkaus kūrinys „Tekantis gyvenimas“ nutapytas ant senosios Marijampolės užtvankos. Pats piešinys nupieštas atvirkščiai ir tikroji jo tvarka atsispindi tik vandenyje. Priklausomai nuo gamtos sąlygų, atspindys raibuliuoja arba yra ryškus, o kartais visai išnyksta. Menininkas tikisi, kad kiekvieną kartą praeivis čia atras kažką naujo. Šis piešinys, kaip ir mūsų gyvenimiškos dienos, kaskart vis kitoks.
2015 m. Autorius Ray Bartkus, JAV, Bažnyčios g. 48B, Marijampolė

Arktika

malonny

Arktika. Marijampolės TIC archyvas

Šis įspūdingo dydžio piešinys simbolizuoja ledynų tirpsmą, žemės pokyčius dėl žmonių daromos įtakos aplinkai. Aplinkui išsiliejęs tirpstantis vanduo, o vidury pavaizduotas „androidas“ – šių pokyčių paveiktos ateities žmonijos simbolis.
2017 m. Autorius Ieva Martinaitytė-Mediodia, JAV, Poezijos parkas.

Povandeninis laivas

malonny

Povandeninis laivas. Nuotr. autorius I. Norbutaitė

Dailininkas teigė, jog pažvelgęs į tilto koloną iš karto šioje vietoje įsivaizdavo iškylantį povandeninį laivą. Taikiame, ramiame pastoralinio miestelio peizaže militaristinis objektas byloja apie dramatišką regiono praeitį istorijos sūkuriuose, taip pat perspėja apie ateityje glūdinčius pavojus. Laivo fragmentuose matomi dailininko inicialai (RB) ir nutapymo metai (2016).
2016 m. Autorius Ray Bartkus, JAV, Poezijos parkas.

Vartotojiškumas

malonny

Vartotojiškumas. Nuotr. autorius I. Norbutaitė

Philip Grisewood iliustracijose naudoja įvairius metodus, kuriuos jis sukūrė per daugelį metų eksperimentuodamas su skirtingomis žiniasklaidos priemonėmis. Šis darbas reprezentuoja šiuolaikinį vartotojiškumą piešinyje simbolizuojamas greitasis maistas, nuolatinis žmonių skubėjimas, lėkimas, nematymas, kas vyksta aplinkui, miestų tarša ir žala aplinkai. Išryškinamas angliškas terminas „VOID“, kuris šio piešinio kontekste reiškia tuštumą, vakuumą, nieką. Vieta pasirinkta simbolizuojant vartus iš vartotojiško gyvenimo į visiškai kitą pasaulį perėjęs tiltą žmogus patenka į meno oazę, ramybę ir kitokią kultūrą.
2015 m. Autorius Philip Grisewood, Jungtinė Karalystė, Poezijos parkas.

Emocijų peizažas

malonny

Emocijų peizažas. Nuotr. autorius I. Norbutaitė

Piešinys vaizduoja suglamžytą popieriaus lapą, jo briaunas. Suglamžius popierių, jo nebeįmanoma visiškai ištiesinti, jis dažniausiai būna išmetamas kaip nesėkmingas bandymas, tačiau nesėkmės gali atverti naujus kelius, kur kas įdomesnius, nei planuota. Kitos žalos formos psichologinės, istorinės ar geologinės taip pat gali būti nebeatitaisomos. Tam tikrą laiką ši žala gali išlikti nepastebima, tuo pat metu suteikdama formą matomai realybei.
2016 m. Autorius Rachel Price Bacon, JAV, Laisvės g., Marijampolė.

Šv. Jurgis ir Etiopijos karalius

malonny

Šv. Jurgis ir Etiopijos karalius. Nuotr. autorius I. Norbutaitė

Šį paveikslą paskatino sukurti iš Marijampolės herbo atpažįstamas Šv. Jurgio atvaizdas – akivaizdi gėrio pergalės prieš blogį metafora, kuri yra bendra tiek Lietuvoje, tiek Etiopijoje, tiek Jamaikoje. Čia vykusio Rastafari judėjimo menininkas Neville Garrick regio muzikos legendą Bob Marley vaizdavo kaip Etiopijos Šv. Jurgį. Simbolikai Rastafari naudojo Etiopijos vėliavos spalvas, kurios, išdėstytos kita tvarka, atsikartoja ir Lietuvos valstybės vėliavoje. Tokie atsitiktiniai elementai susijungė Eli kūrinyje.
2016 m. Autorius Eli Elysee, JAV, Laisvės g. 30, Marijampolė.

iUrvo sienos piešiniai

malonny

iUrvo sienos piešiniai. Nuotr. autorius I. Šalaševičius

Šiuo piešiniu siekta atkreipti visuomenės dėmesį į vis labiau globaliame pasaulyje plintančią tendenciją, kai žmonės stebi pasaulį tik per savo išmaniųjų įrenginių ekranus. Kūrinyje vaizduojamuose telefonų ekranuose realybė atspindima iš vaizdo kamerų, pritvirtintų prie kiekvieno žmogaus galvos. Autorius skatina susimąstyti ir pradėti keisti savo gyvenimus.
2015 m. Autorius M. K. Estabrook, JAV, Laisvės g. 28C, Marijampolė.

Gyvenk dabar, mirk vėliau

malonny

Gyvenk dabar, mirk vėliau. Nuotr. autorius I. Norbutaitė

Paveiksle vaizduojama iš logotipų sudaryta kalba. Pagrindinis akcentas matomi žodžiai „Live for Now, Die for Later“ („Gyvenk dabar, mirk vėliau“). Menininkė norėjo, kad žmonės praeidami pro šį paveikslą turėtų apie ką susimąstyti, todėl pasirinko atvaizduoti mirties ir gyvenimo kontrastą, kuris sukuria stiprius pojūčius. Paveiksle galime įžvelgti delnus, laikančius vandens lašą, simbolizuojantį gyvybę.
2015 m. Autorius Vandana Jain, JAV, P. Butlerienės skg., Marijampolė.

Pizza Umbrella

malonny

Pizza Umbrella. Nuotr. autorius I. Norbutaitė

Šis piešinys linksmas, spalvingas ir puikiai atitinka pastato formą jame vaizduojamas skėtis, po kuriuo lyja lietus. Skėčio pagrindą sudaro autorių mėgstamiausias patiekalas pica, o pats vaizdas, susijęs su autorių gimtąja Ohajo valstija, suteikia galimybę pažvelgti į vietinę jūros pabaisą „Bessie“, gyvenančią Erie ežere. Šio piešinio autoriai norėjo nuostabiems Marijampolės miesto žmonėms padovanoti ne tik trupinėlį gražaus savo gimtojo krašto gamtovaizdžio, bet ir palikti dalelę savęs.

2014 m. Autoriai The Bubble Process: Sean Higgins ir Nicholas Rezabek, JAV, V. Kudirkos g. 20, Marijampolė.

Kačių sienelė

malonny

Kačių sienelė. Marijampolės TIC archyvas

Meg Regelous kūryba pasižymi individualių detalių sureikšminimu, kurių visuma sukuria žavingą įspūdį. Atvykusi į Marijampolę, išgirdusi jos istoriją ir Kačių kiemelio legendą, ji pakeitė savo kūrinio viziją ir nutapė dar daugiau kačių ir paukščių, simbolizuojančių Marijampolės miesto istorijos fragmentus apie miesto grafienės P. Butlerienės meilę katėms.
2017 m. Autorius Meg Regelous, JAV, P. Butlerienės kačių kiemelis, Marijampolė.

Praskrendantys paukščiai

malonny

Praskrendantys paukščiai. Marijampolės TIC archyvas.

Ant tvoros pritvirtinti metaliniai paukščiai laukia saulėtos dienos, nes tuomet nuo medžių nusidriekia šešėlis ir atrodo, jog paukščiai tupi ant šakų.
2015 m. Autorius Eli Elysee, JAV, Kęstučio g., Marijampolė.

Šviesos instaliacijos miesto aikštėje

Marijampolė

Šviesos instaliacijos miesto centre. Nuotr. autorius I. Šalaševičius

Lietuvių išeivijos menininko Ray Bartkaus ir Niujorko šviesos dizainerio Kacper Dolatowski sukurta inovatyvi šviesos instaliacija atgaivino Marijampolės centre esančią J. Basanavičiaus aikštę. Šis kūrinys pagyvina ne tik čia vykstančius renginius, bet ir kiekvieną vakarą sukuria išskirtinę atmosferą.
2016 m. Autoriai Kacper Dolatowski ir Ray Bartkus, JAV, J. Basanavičiaus a., Marijampolė.

Stotelė

malonny

Stotelė. Nuotr. autorius I. Šalaševičius

Viename šio piešinio krašte dailininkas įamžino savo pagalbininkes, kitame motociklu važiuojantį dainų autorių, rašytoją ir atlikėją iš JAV Bobą Dylaną. Ši pasaulinio garso asmenybė buvo pasirinkta dėl to, kad B. Dylano giminės šaknys yra Suvalkijoje. Tvoros viduryje, šalia juodo katino ir autobusų stotelės, pavadintos simpoziumo vardu „Malonny“, nutapyta kita žinoma asmenybė kanadietis poetas, muzikantas, dainininkas Leonardas Cohenas. Pasirodo, kad ir šio ryškaus menininko giminė yra kilusi iš Suvalkijos. R. Bartkus šią kompozicijos dalį pavadino “L. Cohenas laukia autobuso į Vilkaviškį”. Šiame piešinyje galima atpažinti ir „Malonny 1“ metu Ray Bartkaus sukurto visų pamėgto, tačiau jau sunaikinto piešinio „Vaiduoklių namas“ akcentą.
2017 m. Autorius Ray Bartkus, JAV, J. Basanavičiaus a. 3, Marijampolė.

Pulkas

malonny

Pulkas. Nuotr. autorius D. Čėpla

Menininkas Will Teather žinomas tarptautiniu mastu savo kūrinių šiuolaikiškumu, fantastiškomis temomis, taip pat puikiu tradicinės figūratyvios tapybos amato įvaldymu. Kompozicija savo dydžiu ir perspektyva sukuria pojūtį, tarsi žiūrovai patys būtų paukščių pulke. Menininkas stengėsi atkreipti dėmesį į tai, ką simbolizuoja paukščiai. Balandžiai – taikos simbolis.
2018 m. Autorius Will Teather, JAV, P. Butlerienės kačių kiemelis, Marijampolė.

Minios anonimiškumas

malonny

Minios anonimiškumas. Nuotr. autorius D. Čėpla

Menininkas ant sienos prie esančių pastato langų nupiešė jų dar daugiau, taip norėdamas namo gyventojams suteikti apsauginį kamufliažą. Namo gyventojai galės žiūrėti pro savuosius tikrus langus, patys būdami nepastebimi, nes praeiviai, apžiūrėdami nupieštuosius langus, galbūt nepastebės pro langus juos stebinčių namo gyventojų. Šis kūrinys pieštas su mintimi vis jį patobulinti, nutapant languose dar daugiau akis blaškančių detalių.
2018 m. Autorius Jeff Woodbury, JAV, P. Butlerienės kačių kiemelis, Marijampolė.

Emocijų peizažas 2

malonny

Emocijų peizažas II. Nuotr. autorius D. Čėpla

Šis kūrinys „Malonny 3“ simpoziumo metu piešto kūrinio „Emocijų peizažas“ tęsinys. Tapyba primena akmeninį fasadą ar marmurinį koridorių, bet iš tikrųjų tai suglamžyto popieriaus imitacija. Įsižiūrėję į piešinį pamatysite suglamžyto popieriaus briaunas. Suglamžius popierių, jo nebeįmanoma visiškai ištiesinti. Tas pats ir su žmogumi. Kataklizmų ištiktas žmogus gali atsitiesti, tačiau patirtos traumos gali būti nebeatitaisomos. Šis piešinys nutapytas iš 22 spalvų tonų.
2018 m. Autorius Rachel Price Bacon, JAV, J. Basanavičiaus a., Marijampolė.

Daryk tai, ko negalima

malonny

Daryk tai, ko negalima. Nuotr. autorius D. Čėpla

Ši žaidimų lenta simbolizuoja visiems gerai žinomą žaidimą „Gyvatės ir kopėtėlės“. Piešinys patobulintas kompiuterinių žaidimų ir kitomis detalėmis, kviečiančiomis laužyti žaidimo taisykles. Čia nupiešti žaidimų herojai simbolizuoja dvi elgesio puses: gerąją ir blogąją. Žmogeliukas, kabantis ant žaidimo kauliuko ir žaidžiantis pagal taisykles, pralaimi, o taisykles laužantis skeletas, kyla aukštyn link žaidimo pabaigos. Būtent tai ir simbolizuoja šio kūrinio pavadinimą. Piešinys ant mokyklos pastato sienos – tarsi atspindis šiuolaikinio, dažnai maištaujančio jaunimo, norinčio laužyti taisykles ir daryti tai, ko nėra galima.
2018 m. Autorius Ignas Vieversys, Lietuva, Vasario 16-osios g. 7, Marijampolė.

Sklendimas minia

malonny

Sklendimas minia. Nuotr. autorius D. Čėpla

Šio kūrinio autorė – animatorė, kūrybos procese visada galvojanti apie judesius ir jų sekas. Autorė, sumaniusi šį darbą, pasigamino popierinę lėlę, pagal kurią studijavo kūno, rankų, kojų padėtis bei judesius ir perteikė jų seką ant sienos. Piešinio herojė sklendžia virš minios, minia ją neša, ji krenta į minią, tampa minios dalimi ir kyla vėl. Tai iliustruoja individo ir žmonių bendruomenės tarpusavio dinamiką.
2018 m. Autorius Ianthe Jackson, JAV, P. Butlerienės g. 18, Marijampolė

Ceci n’est pas un mur

malonny

Ceci n’est pas un mur. Nuotr. autorius D. Čėpla

Šis kūrinys polemizuoja su garsaus belgų siurrealisto Rene Magritte piesiniu, kuriame realistiškai pavaizduota pypkė. Po pypke autorius užrašė: „Ceci n’est pas une pipe“ (liet. Tai ne pypkė), norėdamas pabrėžti, kad tai, ką žiūrovas mato, yra tik iliuzija, sukurta dažais ant popieriaus. Ray Bartkus apvertė tokią logiką aukštyn kojomis. Jis ant namo sienos nutapė dangaus lopinėlį ir užrašė: „Ceci n’est pas un mur“ (liet. Tai ne siena), teigdamas, kad vaizduotė sukuria naują realybę.
2018 m. Autorius Ray Bartkus, JAV, P. Butlerienės g. 9, Marijampolė.

Laiptai į dangų

malonny

Laiptai į dangų. Nuotr. autorius D. Čėpla

Ray Bartkus, piešdamas laiptus ir kitus architektūrinius elementus šalia esančių tikrų laiptų ir sienų, sukuria siurrealistinę, išmušančią iš vėžių, erdvę. Šioje erdvėje tampa neaišku, kas yra tikra ir kas tėra iliuzija. Kartu dailininkas kvestionuoja realybės suvokimą. Galvoje gimę vaizdiniai keičia pasaulį aplink mus. Galima netgi teigti, kad vaizduotė kuria realybę.
2019 m. Autorius Ray Bartkus, JAV, Laisvės g., Marijampolė.

Tabletės

Tabletės. Nuotr. autorius D. Čėpla

Poliklinikos siena Eli pasirodė tinkama paveikslui, kurio tema būtų kiekvieno žmogaus juntama dilema dėl medikamentų būtinumo ir kartu mūsų piktnaudžiavimo jais ir priklausomybės. Niekas taip nedemonstruoja žmogaus pažeidžiamumo ir saviraiškos kaip pražiota burna. Išsižiojama valgant, geriant, kvėpuojant, žiovaujant, rėkiant, išreiškiant nusistebėjimą ar paliepus gydytojui. Vaistai ir pražiota burna šiame paveiksle simbolizuoja mūsų pažeidžiamumą ir priklausomybes.
2019 m. Autorius Eli Elysee, JAV, Kriaučiūno g. 2, Marijampolė.

IN.side.OUT

malonny

IN.side.OUT. Nuotr. autorius D. Čėpla

IN.side. OUT piešinys kalba apie mokyklą, nes mokykla vaikui – vieta, kur jis, atsiskyręs nuo savo šeimos, kuria savo asmenybės paveikslą išorei. Taip pat šis piešinys kalba apie patyčias – dažnas ir tepamato išorinį paveikslą, nes akys nesugeba prasibrauti iki širdies, iki trapios menininko ar genijaus sielos, iki „IN“ asmenybės klaidų. Visas gyvenimas sudarytas iš skirtingų detalių, tačiau kiekviena dalis (kartais skaudi ar iš pradžių nesuprantama) yra reikalinga, nes ji – bendra paveikslo dalis. Nuo požiūrio priklauso tai, ką žmogus mato – baltą detalę ar už jos slypinčius neaprėpiamus kosmoso, kūrybos, fantazijos tyrus. IN.side. OUT piešinys kalba apie tai, kad Tu esi tas, kuris kuria arba griauna, stato sienas ar apnuogina širdį, būna IN arba OUT pusėje.
2019 m. Autorius Radvilė Krušnauskaitė, Lietuva, Vasario 16-osios g. 7, Marijampolė.

P.Š.B.

malonny

P.Š.B. Nuotr. autorius D. Čėpla

Katės atvaizdas susijęs su Marijampolės įkūrimo istorija. 1750 metais grafienė Pranciška Ščiukaitė-Butlerienė įsakė pastatyti bažnyčią, aplink kurią ir įsikūrė šaunus Marijampolės miestas. Vietos žmonės kalba, kad grafienė labai mylėjo kates ir globojo ne vieną. Todėl Marijampolėje galima rasti tiek daug kačių atvaizdų, o čia tik vienas iš jų! Ši katė nutapyta savanorių plaštakomis, merktomis į dažus. Kas gali atsisakyti pagundai ranka palytėti švelnų padarėlį?
2019 m. Autorius Ray Bartkus, JAV, J. Basanavičiaus a. 8, Marijampolė.