Kur rasti folio rūgšties?

Folio rūgštis (folatas, vitaminas M, vitaminas B9) – tai keletas junginių, turinčių vienodą poveikį žmogaus organizmui ir dėl to priskiriamų B grupės vitaminams, kurių pagrindinė užduotis – skatinti energijos išskyrimo (iš angliavandenių, riebalų ir baltymų) procesą.

Mokslininkai nustatė, kad šios grupės vitaminai yra gyvybiškai reikalingi mūsų sveikatai, nes yra svarbūs baltymų apykaitai ir būtini nukleino rūgščių (DNR) sintezei bei daugeliui organizmo gyvybinių funkcijų, o ypač – visų kūno ląstelių augimui ir dalijimuisi. Be to, folio rūgštis mažina homocisteino (medžiagos, kuri skatina cholesterolio nusėdimą ant kraujagyslių sienelių ir daro įtaką širdies bei kraujagyslių ligų išsivystymui) kiekį. Tokiu būdu yra slopinamas cholesterolio kaupimasis širdies raumenyje, todėl gydytojai dažnai ją skiria miokardo infarkto profilaktikai. Taip pat yra daug mokslinių įrodymų apie tai, kad folio rūgštis turi reikšmės gimdos kaklelio, žarnyno, plaučių vėžio prevencijai. Be to, ji skatina apetitą, skrandžio sulčių sekreciją bei dalyvauja palaikant sveikas kepenis.

Nustatyta, kad sergant įvairiomis lėtinėmis kepenų ligomis (pvz., lėtiniu alkoholizmu) folio rūgšties kiekis ryškiai mažėja, nes kepenys yra pagrindinis šio vitamino depas.

Kodėl yra pavojingas folio rūgšties trūkumas?

Kai trūksta folio rūgšties, labiausiai pažeidžiamos greitai besidalijančios ląstelės, todėl gali sutrikti eritrocitų (raudonųjų kraujo kūnelių) gamyba kaulų čiulpuose ir išsivystyti megaloblastinė anemija (mažakraujystė). Jos metu sumažėja eritrocitų skaičius ir jie būna didesni nei įprastai. Dėl anemijos sutrinka deguonies išnešiojimas po visą organizmą, todėl žmogus jaučiasi labai pavargęs, nusilpęs, išsekęs, padažnėja kvėpavimas. Bene svarbiausia folio rūgštis yra normaliai smegenų funkcijai, protinei ir emocinei sveikatai, nes labai gerai padeda įveikti streso bei depresijos simptomus. Kai jos trūksta, silpnėja atmintis, dažniau skauda galvą, padidėja dirglumas.

folio rugstis maisteKokiuose maisto produktuose galima rasti folio rūgšties?

Folio rūgšties yra visose žalialapėse daržovėse (salotose, poruose, petražolėse, špinatuose, brokoliuose), pupelėse, avokaduose, lęšiuose, saulėgrąžose, kepenyse, inkstuose, kiaušiniuose, juodoje duonoje, baravykuose, riešutuose. O daugiausia folio rūgšties 100 gramų produkto yra pupelėse – 260 mikrogramų (µg), petražolėse – 180 mikrogramų (µg), jautienos kepenyse – 145 mikrogramai (µg). Deja, šviesoje bei apdorojant maistą šiluma, didesnė folio rūgšties dalis suyra, todėl jos atsargos turi būti papildomos kiekvieną dieną.

Visais atvejais dėl folio rūgšties vartojimo yra būtina pasikonsultuoti su savo šeimos gydytoju.

Parengė: Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro Sveikatos mokyklos visuomenės sveikatos specialistė Liucija Urbonienė