Ar Jūsų sąnariai, nugara pasiruošę darbams?

sąnarių skausmas

Skaudanti nugara, maudžiantys kaulai, o ypač – sąnariai yra nuolatiniai nusiskundimai tų, kurie, sulaukę pavasario, išskuba darbuotis į sodą ar daržą. Rodos, laukė laukė tos didžiosios pavasarinės šilumos, puolė kasti lysvių, sušalo, pervargo ir… atgulė dėl nepakeliamo skausmo. Po tokio pavasario laukimo geliantys sąnariai dar ilgai neleidžia ištrūkti į gamtos apsuptį. Kaip tikina medikai, tinkama gyvensena, atsakingas požiūris į sveikatą ir rekomendacijų laikymasis padeda išvengti tokių nepageidaujamų situacijų, nuo kurių kenčia ne tik sąnariai, bet ir bendra savijauta.

KODĖL STREIKUOJA SĄNARIAI?

Sąnariuose visą žmogaus gyvenimą vyksta senojo kremzlės audinio ardymas bei naujo audinio gamyba. Vyresniame amžiuje ši kaita pasikeičia – naujasis gaminamas jau nebe taip greitai kaip jaunystėje. Toks pokytis gali įvykti ne tik dėl amžiaus, bet ir dėl sėslaus gyvenimo būdo, fizinės veiklos nebuvimo arba kai per daug apkraunamas sąnarys, taip pat būtinų medžiagų trūkumo, paveldėjimo ir kt.

Šeimos gydytoja Gita Valentukonienė teigia, jog sąnarių ligų vystymuisi įtakos turi nutukimas (papildomi kilogramai yra nuolatinė apkrova sąnariams), diabetas, staigūs oro temperatūros pokyčiai, drėgnos sąlygos.
Dar vienas žalingas faktorius sąnariams – rūkymas. Mat rūkantiesiems ūmėja kraujagyslių spazmai, pablogėja mikrocirkuliacija, o tai neigiamai veikia medžiagų apykaitos procesus kremzlėje.

SĖDĖJIMAS BLOGIAU, NEI PASIVAIKŠČIOJIMAI!

nugaros skausmasVerta atminti, kad lauko darbams savo organizmą, kaip roges, reikia ruošti žiemą – neleisti jam sustingti, negulėti, jei maudžia sąnarius, tikintis, kad tai praeis. Atvirkščiai, vertėtų kasdien daryti mankštą, tiesa, nepervertinant savo jėgų ( medikas padės pasirinkti jums tinkamiausius judesius). Šeimos gydytoja G. Valentukonienė pataria, jog kasdienis reguliarus mankštinimasis nors 30 minučių gali pastebimai palengvinti ligotų sąnarių būklę. Amerikos mokslininkai nustatė, kad valanda energingo vaikščiojimo per savaitę padės išvengti reumatoidinio artrito skausmo ir padidins sąnarių lankstumą.

Nebijokite judėti – fizinė veikla bus tik į naudą ne tik sąnarių atžvilgiu. Tačiau neverskite kūno sportuoti ligos paūmėjimo metu ar bandydami įveikti stiprų skausmą. Taip pat atminkite, jog vidutinis fizinis krūvis yra naudingas sąnariams, o per didelis krūvis – kenksmingas (vertėtų atsisakyti profesionalaus sporto).

Būnant fiziškai aktyviems labai svarbu nepamiršti, kad atliekami judesiai būtų taisyklingi. Ypač dažnai sąnarių būklė paūmėja dėl neteisingai paskirstyto krūvio, didelės apkrovos žaloja sąnario kremzlinį audinį. Jei per daugelį metų nebuvo į tai atsižvelgta, senatvėje belieka gyventi pagal sąnarių būseną, kurie dažniausiai jau būna visiškai sužaloti.

Specialistai pataria: jei keliate kažkokį svorį, tuomet tai darykite ne ištiestomis kojomis, o keliamas daiktas turi būti prieš jus, daryti pertraukas, nebūti ilgą laiką pasilenkus. Jei matote, kad organizmui ypač nepatinka ilgesnė veikla pasilenkus, o lauke darbai nelaukia, pasidarykite sode pakeltas lysves – tai visai nesudėtingai sumeistraujama.

Visuomet labai svarbu išlaikyti darbo ir poilsio balansą, nes tiek per ilga fizinė veikla, tiek per mažas aktyvumas kenkia žmogaus organizmui, o ypač sąnariams.

REGULIUOKITE SVORĮ IR SĄNARIAI JUMS PADĖKOS

„Kuo didesnis žmogaus kūno svoris, tuo labiau yra apkraunami keliai ir klubai, – tikina gydytoja G. Valentukonienė. – Jei turite papildomų kilogramų, rekomenduojama jų atsikratyti, nes tai pagelbės ne tik sąnariams, bet ir palengvins daugelio kitų ligų simptomus“.

Valgiaraštyje turėtų būti daug vaisių ir daržovių, šaltienos bei maisto su želatina, iš kaulų ilgai virti sultiniai bei žuvienės (ypač virtos iš žuvies galvų). Taip pat naudingos žalios daržovės, figos, abrikosai, vyšnios. Esant fosforo pertekliui, reikia valgyti daugiau maisto produktų, kuriuose gausu magnio – šis elementas sumažina jo absorbciją. Magnio randama datulėse, slyvose, razinose, džiovintuose abrikosuose, pupelėse, sojų pupelėse, meduje (ypač grikių), avižiniuose dribsniuose, grikiuose, riešutuose, sėlenose, viso grūdo duonoje, tamsiajame šokolade ir kakavoje. Valgykite šviežią žuvį (silkę, skumbrę, lašišą) ir jūros gėrybes. Kalcis geriausiai gaunamas iš neriebaus pieno ir rūgštaus pieno produktų, taip pat iš kietojo sūrio (ne riebesnio kaip 30 %), brokolių. Atsisakyti vertėtų riebių, saldžių patiekalų, to kas rūgštu: špinatų, rūgštynių, rabarbarų.

Kaip ir visai bendrai organizmo sveikatai, sąnariams ypač reikalingas vanduo.

Kaip pasirūpinti sąnarių „galiojimo laiku“? Protingai susireguliuokite judėjimo ir poilsio laiką, pasirinkite sąnarių būklei tinkamą fizinį krūvį, pasirūpinkite, kad visuomet Jūsų sąnariai gautų reikiamų maisto medžiagų.

JŪSŲ SĄNARIAMS SVARBU

  1. Viena pagrindinių sąnario kremzlių sudedamųjų dalių yra kolagenas. Sąnariuose dominuoja II tipo kolagenas. Mitybą vertėtų papildyti kolagenu, nes atsargos su amžiumi mažėja ir dėl to kremzlės pradeda dilti. Svarbu atkreipti dėmesį, kad jis būtų:
    ● hidrolizuotas – susmulkintas, kad organizmas geriau pasisavintų;
    ● kad būtų būtent II tipo kolagenas, kuris reikalingas sąnariams;
    ● jei vartojamas tik kolagenas be kitų medžiagų, tokių kaip chondroitinas, gliukozaminas, hialurono rūgštis, svarbu, kad organizmas gautų 10 g hidrolizuoto kolageno per dieną;
    ● su kolagenu turi būti vitamino C, kuris padeda palaikyti normalų kolageno susidarymą.
  2. Organizmui taip pat svarbios ir kitos medžiagos, kurios pasižymi sinerginiu veikimu: chondroitinas, gliukozaminas, hialurono rūgštis.
  3. Puikus pasirinkimas – jau paruoštas skystos formos kolagenas ar produktai su būtiniausiomis sąnariams medžiagomis (kolagenas, chondroitinas, gliukozaminas, hialurono rūgštis), kuriuos iškart žmogus gali vartoti. Skystos formos produktai mažiau dirgina skrandį, lengviau pasisavinami. Tai – ypač geros formos žmonėms, kurie ir taip vartoja daug vaistų, jų skrandžiai jautrūs, nemėgsta kapsulių ir tablečių.
  4. Produktus su kolagenais rekomenduojama vartoti vakare, nes jis geriau pasisavinamas, kai miegama ir dominuoja parasimpatinė nervų sistema.
  5. Labai svarbu ne tik vartoti tam tikras būtinas sąnariams medžiagas, bet taip pat būti fiziškai aktyviems, nes sąnariai neturi kraujotakos, limfos, jų mityba vyksta judesio metu. Tai gali būti spartus ėjimas, plaukimas, aktyvi veikla namuose, darže.

Ligita Šoliūnienė