Per ilgai užsibūnate tualete? Tai išsprendžiama!

vidurių užkietėjimas

Vidurių užkietėjimas – problema, apie kurią nemalonu kalbėti. Tačiau kokia slapta būtų ši bėda, ji vargina nemažą dalį žmonių ir ją spręsti yra būtina. Remiantis statistika, kas antras planetos žmogus vidurių užkietėjimą patiria dažniau nei kartą per metus, o 15–20 % gyventojų kenčia nuo lėtinės formos; moterys šia nemalonia problema skundžiasi dažniau nei vyrai. Ir, kaip žinia, šis nemalonus reikalas yra aktualiausias vyresniame amžiuje.

Jei lankymosi tualete problemos trunka dieną ar dvi, tai dar nėra vidurių užkietėjimas. Medikai vidurių užkietėjimą diagnozuoja, kai tai trunka tris ar daugiau parų. Jei tuštinamasi rečiau nei tris kartus per savaitę, galima įtarti lėtinį vidurių užkietėjimą. Tiesą sakant, nėra aiškios normos dėl normalaus tuštinimosi dažnio, tačiau riba yra nuo 3 kartų per dieną iki 3 kartų per savaitę. Be to, įprasta taisyklė – vienas tuštinimasis per dieną – nėra norma daugiau kaip pusei žmonių. Tai priklauso nuo individualių virškinamojo trakto savybių, amžiaus, maisto kiekio, maisto tipo ir kt.

Suaugusiųjų vidurių užkietėjimo priežastys

Vidurių užkietėjimo atsiradimo priežasčių yra daugybė, pradedant nuo sveikatos sutrikimų, baigiant socialiniais veiksniais (gyvenimo būdas, stresas ir kt.). Laikinai užkietėti viduriai gali dėl valgymo sutrikimų (kai maiste mažai ląstelienos), maitinimosi režimo pokyčių kelionėse, tam tikrų vaistų vartojimo ar ligos metu, kai trūksta kai kurių vitaminų (pavyzdžiui, B1).

Medicininiu požiūriu vidurių užkietėjimo priežastys gali būti organinės ir funkcinės.

Organinės vidurių užkietėjimo priežastys yra įvairios ligos, trukdančios normaliam tuštinimuisi.
● Įvairios įgimtos anatominės žarnyno anomalijos;
● skydliaukės nepakankamumas;
● cukrinis diabetas;
● opaligė, dirgliosios žarnos sindromas, lėtinis pankreatitas;
● uždegiminiai žarnyno procesai;
● žarnų nepraeinamumas;
● augliai (žarnyno ar aplinkinių organų navikai).

Funkcinės vidurių užkietėjimo priežastys yra šios:
● emocinės sferos sutrikimai (stresas, depresija, miego sutrikimas, baimės, konfliktai ir kt.);
● peristaltikos sutrikimas (tai žarnyno raumenų susitraukimo sutrikimas, kuris neleidžia judėti išmatoms ir išsituštinti). Peristaltikos sutrikimas gali būti susijęs su mitybos pokyčiais, nepakankamu skysčių vartojimu, maistu dėl per menko skaidulų kiekio, fizinio aktyvumo stoka (dėl nepakankamo fizinio aktyvumo sumažėja žarnyno raumenų tonusas ir jie nustoja susitraukinėti);
● tam tikrų vaistų vartojimas gali neigiamai paveikti žarnyno motoriką ir trikdyti tuštinimąsi (antibiotikai, nesteroidiniai vaistai nuo uždegimo, antispazminiai ar priešgrybeliniai vaistai ir kt.)

Ilgalaikis vidurius laisvinančių vaistų vartojimas taip pat gali neigiamai paveikti, o tai gali prisidėti prie disbiozės.
Vidurių užkietėjimas gali lemti nemalonias pasekmes ir žymiai pabloginti gyvenimo kokybę. Ilgesnį vidurių užkietėjimą lydi pilvo skausmas, žarnyno pūtimas, apetito stoka ir kt., o dėl šių nusiskundimų jau reikėtų kreiptis į gydytoją. Nustačius negalavimo sunkumą, storosios žarnos veiklos reguliavimui medikai skiria vidurius laisvinančius ar osmosinio tipo preparatus. Beje, reikėtų atsargiai rinktis laisvai parduodamus augalinius žarnyno peristaltiką gerinančius preparatus, prie kurių žarnynas gali priprasti ir vėliau nebepajėgti veikti savarankiškai.

Ilgalaikiai tuštinimosi sutrikimai sukelia:
● disbakteriozę;
● organizmo apsinuodijimą kenksmingomis medžiagomis (intoksikaciją);
● hemorojų;
● vidaus organų veiklos pažeidimus;
● išmatų kamštį (kai jos užstringa žarnyne);
● enterokolito vystymąsi;
● polipų ir kitų žarnyno onkologinių ligų vystymąsi.

KAIP GALITE PADĖTI SAU?

Žmonės, kurie skundžiasi šia problema, turėtų laikytis dietos, keisti savo gyvenimo būdą, maisto ir mitybos įpročius, didinti fizinį aktyvumą.

Mityba

Valgykite bent 4 kartus per dieną. Gydytojai dažnai rekomenduoja dietą, kurioje gausu maistinių skaidulų (daržovės, vaisiai, grūdai ir jų produktai), padedančių išvengti vidurių užkietėjimo. Valgiaraštyje turėtų būti gausu morkų, burokėlių, moliūgų, cukinijų, duonos iš nesmulkintų rugių, košės iš kviečių, grikių, perlinių kruopų ir avižinių dribsnių, kurias gardinkite šaukšteliu augalinio aliejaus. Žarnyno peristaltiką skatina daržovių, vaisių ir uogų organinės rūgštys. Esant vidurių užkietėjimui, gerai tinka daržovių ir vaisių sultys, figos, datulės, slyvos, džiovinti vaisiai, bananai, nerūgštūs obuoliai. Rekomenduojama dažnai gerti kefyrą, jogurtą, pasukas, išrūgas, bet vengti šviežio pieno. Dažniau virkite ir troškinkite, o ne kepkite.

Esant lėtiniam vidurių užkietėjimui, geriau vengti miltinių gaminių, riebios, rūkytos mėsos, konservų, aštrių patiekalų, šokolado, stiprios kavos ir arbatos. Ribokite daug angliavandenių turinčių produktų vartojimą – manų kruopų, ryžių, makaronų ir bulvių patiekalus, taip pat atsisakykite duonos, saldumynų. Venkite produktų, kurie skatina dujų susidarymą (ankštinių daržovių, kopūstų, rūgštynių, špinatų, obuolių ir vynuogių sulčių).

Tinkamai žarnyno veiklai reikalinga išgerti pakankamai skysčių. Bendras skysčių kiekis – ne mažiau kaip 1,5 litro per dieną.

Ir dar šis tas…

● Naudinga daryti lengvą pilvo masažą, kuris gerina žarnyno veiklą. Atsigulkite ant nugaros ir masažuokite pilvą sukamaisiais judesiais pagal laikrodžio rodyklę iki 40 kartų.
● Turėtumėte maitintis pagal piramidės principą: daugiausia, apie 60 % maisto, turėtų sudaryti ląsteliena, 15 % angliavandeniai, 10 % – baltymai, ir 15 % – riebalai.
● Veiksmingas ir paprastas vidurių užkietėjimo gydymo būdas yra gerti gryną vandenį. Beje, reikėtų atminti, kad dehidratacija yra viena iš vidurių užkietėjimo priežasčių, tad gerkite pakankamai vandens, ypač jei daug prakaituojate, taip pat esant karštoms oro sąlygoms, jei vartojate skysčius varančius medikamentus.
● Beveik pusei lėtinio vidurių užkietėjimo atvejų pacientams taip pat nustatoma prislėgta emocinė būsena ar depresija, dažnai jų darbas yra susijęs su nuolatine nervine įtampa. Taigi stenkitės rinktis maloniai nuteikiančią aplinką, veiklą, laiką leiskite su optimistiškai nusiteikusiais žmonėmis ir kiek galite venkite stresinių išgyvenimų.
● Kuo daugiau judėkite – tai gerina virškinimą, žarnyno peristaltiką, pagreitina medžiagų apykaitą ir padeda atsikratyti streso. Kaip žinia, vidurių užkietėjimas vargina dažną vyresnio amžiaus žmogų, kurie taip pat nesistengia užsiimti fizine veikla. Judėkite – taip padėsite sau išvengti ne tik šios bėdos, bet ir daugelio sveikatos problemų!

Jei, nepaisant visų pastangų, vidurių užkietėjimas trunka ilgiau nei 7 dienas, vizito pas gydytoją atidėti nereikėtų. Jei vidurių užkietėjimas nevargina seniai ir dažnai, įvertinkite tai kaip svarbų jūsų kūno signalą. Jis įspėja, kad atėjo laikas kardinaliai keisti savo gyvenimo būdą, mitybą ir labiau rūpintis savo kūno sveikata.

Ligita Šoliūnienė