Ar sąnariai vasarą atostogauja?

sąnariai
Vilma Dudonienė

Vilma Dudonienė

Nepaprastai laukiame šiltojo metų laiko, kai galime daugiau pabūti gamtoje, pasivaikščioti atrasdami naujus maršrutus, užsiimti mėgstama veikla sode. Tačiau labai greitai norus numalšina sąnariai, pradėję reikšti pretenzijas savo šeimininkui. Ką nori pasakyti dažno vyresnio žmogaus sąnariai padeda suprasti LSU sveikatinimo ir reabilitacijos katedros docentė dr. VILMA DUDONIENĖ.

Papasakokite plačiau apie senyvo amžiaus žmonių sąnarius.

Sąnarių skausmas yra gana paplitęs vyresnio amžiaus žmonių nusiskundimas, o osteoartritas yra dažniausia skausmo priežastis. Dauguma vyresnio amžiaus žmonių, besiskundžiančių lėtiniais periferinių sąnarių skausmais, nesikonsultuoja su gydytoju, manydami, kad sąnarių skausmas ir sustingimas yra neišvengiama senėjimo dalis, kai niekas jau negali padėti. Dėl senėjimo procesų eisenos funkcijos sutrikimai tampa vis akivaizdesni 7-ame gyvenimo dešimtmetyje, tai dažnai pasireiškia lėtesne eisena, trumpesniais žingsniais, tačiau padidintu ėjimo ritmu. Tyrimai daro prielaidą, kad sveikų vyresnio amžiaus suaugusių žmonių eisena keičiasi pirmiausia dėl to, kad čiurnos sąnarys negeneruoja tokios jėgos kaip sveikų jaunų asmenų.

Sąnaryje kaulai tiesiogiai neliečia vienas kito. Jie yra padengti kremzle, jungiančia sąnarius (sąnarinė kremzlė), sinovinėmis membranomis aplink sąnarį ir lubrikantu, esančiu sąnarių viduje (sinoviniu skysčiu). Senstant sąnario judesiai tampa standesni ir ne tokie lankstūs, nes sumažėja tepalo kiekis sąnariuose, o kremzlė tampa plonesnė. Raiščiai, tvirtinantys sąnarius, linkę trumpėti ir prarasti tam tikrą lankstumą, todėl sąnariai darosi sustingę.

Mes dažnai norime sustoti, pavargstame, laukiame atostogų. Jų metu pailsi mūsų organizmas, atsigauname ir kimbame į darbus. O kaip su sąnariais, ar jie turi galimybę pailsėti, paatostogauti?

Žmonių gyvenimo ritmą diktuoja metų laikai ir tamsaus bei šviesaus paros laiko santykis. Akivaizdu, kad vasarą, kai turime daugiau aktyvios veiklos, mažiau sėdime ir dažniau einame pasivaikščioti, kai yra sodo ar daržo darbų, sąnariai daugiau juda nei žiemą.

Judėjimo funkcijai palaikyti svarbu išlaikyti didžiuosius kojų sąnarius sveikus. Jei žmogus mažai juda, daug sėdi, sąnariai sustingsta, o tai lemia sąnarį supančių raumenų elastingumo praradimą. Todėl judėjimas yra pagrindinis veiksnys, užtikrinantis ne tik sąnarių, bet ir viso organizmo tinkamą funkcionavimą. Jei sąnariai yra labai apkraunami, žmogus daug juda, akivaizdu, kad jiems reikės poilsio. Tai yra pakankamas miego laikas, subalansuotas darbo ir poilsio režimas.

Kuo sąnariams pavojingas per mažas fizinis aktyvumas?

Per mažas fizinis aktyvumas, nepakankamas raumenų įtraukimas į veiklą yra rizikos veiksnys gerai sveikatai.

Kokią įtaką per dideli fiziniai krūviai (kaip ir per maži) gali padaryti mūsų sąnariams?

Per dideli fiziniai krūviai, ypač virškrūviai, apkrauna sąnarius, sukelia uždegiminius ar degeneracinius procesus.

Visi patyrėme sunkų laikotarpį – karantiną, kai buvo apribotas judėjimas. Prieš jį teko išgyventi žiemos laiką, kai sąnariai taip pat tinginiavo. Kaip juos pažadinti vasarai?

Jau seniai mokslininkų nustatyta, kad geriausia ir sveikiausia fizinė veikla yra vaikščiojimas, tačiau kai sąnariai yra labai apkraunami dėl viršsvorio ar nutukimo, tinkamesnė veikla yra plaukimas arba pratimai vandenyje, nes vandens keliamoji galia nukrauna dalį kūno svorio – taip sąnariams tenka mažesnis krūvis.

Būtent vasarą sąnariams tenka atlaikyti didžiausias apkrovas: darbus sode, darže, žygius, išvykas, tolimas keliones ar net kopimą į kalnus. Kodėl ir kada reikia mažinti fizinius krūvius? Kokius signalus turėtų siųsti pervargę sąnariai, kuriems jau reikia poilsio?

Pirmas ir svarbiausias ženklas, kad organizme kažkas negerai, yra skausmas ar diskomfortas, todėl krūvius mažinti reikėtų pajutus šiuos kūno siunčiamus signalus. Paprastai sąnarių skausmai pasireiškia jų maudimu, tačiau sąnariai gali ir patinti, gali jaustis karštis uždėjus rankas ir pats blogiausias dalykas, kas gali nutikti – tai sąnarių funkcijos sutrikimas, judesio amplitudės sumažėjimas.

Ką patartumėte tiems senjorams, kurie, vos sulaukę saulėtų dienų, puola į daržus darbuotis ar užsiimti kita veikla, neįvertindami savo fizinės būklės? Kaip vyresniame amžiuje paruošti sąnarius aktyviam metų laikui?

Organizmui kenkia kraštutinumai – per daug karšta ir per daug šalta aplinka, nors yra sakoma – nėra blogo oro, yra tik prasta apranga. Sveikus sąnarius padeda palaikyti reguliari ir subalansuota fizinė veikla, kuri stiprina raumenis ir palaiko sąnarių judesių amplitudes. Senjorai, kurie po žiemos vos sulaukę saulėtų dienų puola į sodus ir daržus, turėtų fizinį krūvį didinti po truputį, palaipsniui, staigiai nekeisti kūno padėties, nebūti pasilenkus, susirietus. Labai svarbu išlaikyti ergonomiškas kūno padėtis, saugiai laikyti nugarą.

Kaip vyresniems nei 60 metų žmonėms saugoti savo sąnarius?

Geriausia fizinė veikla sąnariams yra plaukimas, joga, pilatesas, važiavimas dviračiu, t. y. ta veikla, kuri palengvina sąnarių būklę. Pati saugiausia mankšta sąnariams išjudinti vyresniame amžiuje – pratimai laikantis už kėdės, kurių metu galima mankštinti stambiuosius kojų sąnarius, stuburą laikant tiesų.

KAD SĄNARIAI BŪTŲ SVEIKI, DOCENTĖ VILMA DUDONIENĖ PATARIA LAIKYTIS ŠIŲ REKOMENDACIJŲ:

1. Gerti pakankamai vandens, nes sąnarius formuojantis kremzlinis audinys sudarytas iš 80 proc. vandens. Jo netekus, kremzlinis audinys sausėja, traukiasi, gali pradėti fragmentuotis ir taip sukelti osteoartritą. Ypač svarbu nepamiršti išgerti vandens mankštinantis.
2. Nerūkyti, nes rūkymas didina uždegiminius procesus organizme ir ypač kenkia širdies bei kraujagyslių sistemai.
3. Kontroliuoti kūno svorį, nes per didelis kūno svoris apkrauna kelio sąnarius.
4. Prieš bet kokią fizinę veiklą būtina atlikti apšilimą ir po veiklos nusiraminti. Apšilimo metu sušyla sąnarius supantys raumenys, jie išsitempia ir taip sumažėja sąnarių pakenkimo rizika.
5. Itin svarbu pažinti savo kūną ir atpažinti jo siunčiamus signalus. Pajutus skausmą, nemalonumą – pailsėti, jei ilgą laiką kūnas buvo vienoje padėtyje, keisti padėtį, atlikti priešingos krypties judesį, tempimo pratimus. Jei po fizinės veiklos skauda raumenis – tai normalu, tačiau jei skauda sąnarius – reikia atkreipti į tai dėmesį.

Ligita Šoliūnienė