Prieš perkant – etiketės studijavimas

Augantis susidomėjimas sveika mityba padidino vartotojų poreikį žinoti, ką jie perka ir valgo. Tačiau nepasimesti parduotuvių lentynose esančių produktų gausoje ir atpažinti gaminį, kuris būtų naudingiausias sveikatai – tikras iššūkis.

Bendrovės „Vilniaus duona“ produktų kūrimo vadovė Baltijos šalims Snieguolė Šoblinskienė pataria, kaip skaityti pakuotės informaciją ir pasirinkti sveikesnius produktus.

Sudedamosios dalys – mažėjančia tvarka

Pakuotės etiketė – pirkėjo pagalbininkė. Joje nurodyta maistinė vertė, kuri vartotojui atskleidžia, ar pasirinktas produktas atitinka jo lūkesčius. „Pavyzdžiui, jei žmogus netoleruoja pieno produktų, pasižiūrėjęs vien į pakuotę nesupras, ar pasirinktas produktas nesukels alergijos. Tačiau žvilgtelėjus į etiketę ir joje išvydus tokius raktinius žodžius kaip pieno milteliai ar sviestas – pirkėjui signalas, kad šio produkto jam rinktis nereikėtų. Taip pat ant etiketės visada paryškinti alergenai“, – sako S. Šoblinskienė.

Pasak produktų kūrimo vadovės, norint suprasti etiketėje pateiktą informaciją, pirmiausia reikia žinoti, kad joje pateiktos produkto sudedamosios dalys nurodomos pagal svorį mažėjančia tvarka. Tai reiškia, kad pirmojo ingrediento gaminyje bus daugiausiai, o paskutinio − mažiausiai. „Jei norite ruginės duonos – pažiūrėjus į jos sudėtį pirmoje vietoje turite matyti ruginius miltus. Svarbu suprasti, kad etiketėje nurodytas sudedamųjų dalių procentas – 100 g iškeptos duonos. Sakykime, gamyboje naudojami 100 proc. ruginiai miltai, o pagamintame produkte ruginių miltų procentas bus mažesnis nei 100 proc., nes sudedamųjų dalių eilutėje miltų ar kitų žaliavų procentas yra nurodomas iškeptame produkte“, – aiškina ekspertė.

Becukrės duonos nėra?

Ekspertė paaiškina, kad jei duonos kepimui naudojami kvietiniai ar ruginiai miltai, tai cukraus aptinkama kiekviename duonos gaminyje, nes miltuose yra angliavandenių – natūralių cukrų.

„Vartotojas turėtų žinoti, jei 100 g produkto yra ne daugiau kaip 5 g cukraus, tai toks produktas turi mažai cukrų. Pastaruoju metu populiarios duonos be pridėtinio cukraus. Nors gamyboje ir nebūtų naudojama pridėtinio cukraus, jo natūralus kiekis (apie 2 g) yra neišvengiamai gaunamas iš miltų kepant duoną. Kai tešlos ruošimui naudojamas plikinys (ruginiai miltai užplikinti karštu vandeniu) ar raugas, fermentacijos metu išsiskiria natūralūs cukrūs, dėl to duona įgauna saldžiarūgštį skonį. Taip pat natūralių cukrų yra ir kitose žaliavose, pavyzdžiui, sėklose, grūduose, salykluose, dribsniuose, mielėse. Svarbu suprasti, kad tokiu atveju etikėteje matome ne pridėtinio, o natūralaus cukraus kiekį, kurio išsigąsti nereiktų“, – teigia S. Šoblinskienė.

Kaip atskirti viso grūdo gaminius?

Jei ant pakuotės yra parašyta „viso grūdo dalių kvietinė ar ruginė duona“, tai tokio produkto receptūroje turi būti naudojama ne mažiau kaip 50 proc. viso grūdų produktų kiekio. Pagal Duonos ir pyrago kepinių apibūdinimo, gamybos ir prekinio pateikimo techninį reglamentą puskvietiniu visų grūdo dalių laikomas tas duonos ar pyrago kepinys, kuriame grūdų produktai, nurodyti pavadinime, sudaro ne mažiau kaip 50 proc. viso grūdų produktų kiekio.

Duonos minkštimo spalva labai priklauso nuo produkto sudėties, ypač nuo to, ar yra naudojamas duonos kepimui salyklas. Jei į tešlą dedamas tamsus salyklas, tai duona turės rudos spalvos minkštimą, priklausomai nuo įdėto salyklo kiekio ir salyklo spalvos intensyvumo. „Ruginė duona gali būti ir šviesi, nes jos sudėtyje yra šviesus salyklas.

„Taip pat svarbu nesuklysti ieškant sėklų duonos. Jei matome kelias sėklas ant viršaus – tai nereiškia, kad ši duona yra sėklų. Sėklų kiekis turėtų būti nurodytas sudėtyje ir jų turėtų būti dedama, kepant produktą, ne mažiau kaip 20 proc.“, – akcentuoja specialistė.

Duona – skaidulų šaltinis

S. Šoblinskienė neigia mitą, kad duona nėra maistinga ir jos reiktų vengti. Priešingai – joje gausu angliavandenių, kurie yra energijos šaltinis, vertingų vitaminų bei skaidulų ir vitaminų.

Skaidulos labai svarbios virškinimo procesui, aktyvina virškinamojo trakto veiklą, didina sotumo jausmą, palaiko gliukozės koncentraciją kraujyje, mažina cholesterolio koncentraciją. Specialistė pataria rinktis duoną, kurios pakuotės etiketėje skaidulų kiekis būtų ne mažesnis nei 6 g per 100 g gaminio.

Taip pat pasirinkti išties sveiką duoną padės populiarėjantis ženklinimas – žalia „Rakto skylutės“ etiketė. Tokia etiketė rodo, kad gaminyje yra ne daugiau nei 5 g cukraus per 100 g , ne daugiau nei 1 g druskos per 100 g, ne mažiau nei 5 g skaidulinių medžiagų per 100 g ir ne daugiau nei 7 g riebalų per 100 g. Šiuo Sveikatos apsaugos ministerijos suteikiamu ženklu maisto produktai Lietuvoje žymimi nuo 2017 metų, etiketė reiškia, kad gaminys yra palankesnis sveikatai, mat jo sudėtis kruopščiai subalansuota, jame gausu naudingųjų medžiagų.